Nákupní činnost podniku
Téma č. 10
Nákupní činnost podniku
nákup
- nákupem rozumíme činnosti, při kterých podnik získává výrobní činitele (práce, materiál, technické prostředky)
- cílem nákupu je opatřit je v potřebném množství v žádoucí kvalitě, v přijatelné ceně
- při skladování musí být dodrženy určité podmínky
Marketingový mix
- nákupním marketingem řetězec začíná a marketingem na straně prodeje končí
- tak tomu je pokud jde o hmotný pohyb (dodavatel – nákup – výroba – prodej)
- opačným směrem probíhá od marketingu na straně prodeje k nákupu (odběratel – marketing – prodej – příprava výroby – výroba – nákup – dodavatel)
- mají společné to že zprostředkovávají propojení vnějšího tržního prostředí a s vnitropodnikovým
zásobování
- zajišťuje část výrobních faktorů nutných k zajištění hlavní funkce podniku
- zásobování je chápáno jako nákup materiálových zásob, všech druhů paliv, energie a vody
- ovlivňuje hlavní činnost podniku
druhy
1) suroviny a základní materiál – stávají se podstatnou součástí výrobku, surovinou rozumíme hmotný statek který je výsledkem prvovýroby
2) pomocný materiál – podílí se na výrobě nepřímo, dodává výrobku určité vlastnosti , vzhled (barvivo), nebo slouží k zabezpečení (oleje, mazadla, kancelářský materiál)
3) součástky a polotovary – slouží k chodu zařízení, při opravách se montují do výrobků (ložiska, klínové řemeny)
4) palivo a pohonné hmoty – palivo zajišťuje tepelné energie v podniku
5) oběhové obaly, drobný HM – obaly sloužící k balení výrobků, nebo na cestě ke spotřebiteli (sudy, palety, bedny),
6) zboží – předměty, které se v hotové podobě nakupují a beze změny prodávají jinému spotřebiteli, převažují v obchodních podnicích
řízení zásob
- řízením zásob rozumíme usměrňování vývoje zásob tak, aby zajišťovaly plynulou činnost podniku s minimálními náklady na pořízení a skladování zásob
- nejčastěji používanou metodou zásob je metoda ABC:
A: - zahrnuje ty druhy materiálu jejichž hodnota představuje rozhodující podíl jedná se zpravidla o méně než 15% druhů materiálu podílejících se více než 60% na spotřebě sleduje se podrobně a plánuje stav zásob
B: - obsahuje ty druhy materiálu u nichž lhůta mezi vyhotovením objednávky a jejím vyřízení je krátká (materiály se obvykle snadno kupují) řídí se pomocí stanovené minimální zásoby při které je potřeba vystavit objednávky
C: - obsahuje zbytek materiálů asi 65% s 20% podílem na spotřebě, plánuje se obvykle souhrnnou peněžní částkou, nakupují se podle požadavků podniku
plán zásobování
- na základě průzkumu trhu materiálů a propočtu potřeb podniku se sestavuje plán zásobování, je základem pro další jednání s dodavateli, objednávání a nákup materiálu, plán se sestavuje ve formě bilance materiálů na základě: a) propočtů spotřeby materiálu b) propočtů velikosti zásob které je třeba udržovat na skladě
- pro nejdůležitější druhy materiálových zásob se sestavuje plán zásobování v naturálních jednotkách, v souhrnu se sestavuje v peněžních jednotkách v bilanci se vždy porovnávají zdroje apotřeb, přičemž zdroji jsou počáteční zásoba a nákup materiálu a potřebami spotřeba a konečná zásoba
nákup = spotřeba + konečná zásoba – počáteční zásoba
evidence zásob
-evidence o materiálových zásobách se vede na prvotních dokladech (příjemka, výdejka, faktura, zápis o vadách, převodka, skladní karta) pro každý druh materiálu vystavuje podnik zpravidla skladní kartu, není je třeba vést, pokud podnik vede evidenci o zásobách na počítači
dodavatelsko odběratelské vztahy DOV
- úkolem DOV je uskutečňovat obchodní činnost, která má stránku hmotnou (dodávka věci, poskytnutí služby) finanční (úhrada dodávky) a informační (doklady tákající se obchodu – dodací listy, faktury.Tyto vztahy jsou upraveny obchodním zákoníkem
obchodně smluvní vztahy
a) relativní obchodní vztahy – podnikatel x podnikatel, stát
b) absolutní obchodní vztahy – společník x společnost
c) závisí na dohodě účastníků – byt-vlastní potřeba x dílna